Uważaj na próby wyłudzenia Twoich danych

W sierpniu wspomniałem o okradaniu kont bankowych. Tymczasem ING Bank przekazał swoim Klientom komunikat: Treść wiadomości: Uważaj na próby wyłudzenia Twoich danych Osoba podająca się za pracownika jakiejś firmy prosi Cię o hasła lub poufne dane? Uważaj to może być vishing! Vishing, czyli „voice phishing”, to przestępstwo, którego celem jest wyłudzenie poufnych danych lub informacji […]

indeks

W sierpniu wspomniałem o okradaniu kont bankowych. Tymczasem ING Bank przekazał swoim Klientom komunikat:

Treść wiadomości:

Uważaj na próby wyłudzenia Twoich danych

Osoba podająca się za pracownika jakiejś firmy prosi Cię o hasła lub poufne dane? Uważaj to może być vishing!

Vishing, czyli „voice phishing”, to przestępstwo, którego celem jest wyłudzenie poufnych danych lub informacji przez telefon. Przestępca podszywa się pod osoby lub instytucje godne zaufania np. bank, operatora telefonicznego lub urząd. Twoje dane mogą potem zostać wykorzystane np. do kradzieży pieniędzy z konta lub zaciągania zobowiązań w Twoim imieniu.

Jak wygląda vishing?

Przestępca może działać na kilka sposobów.

• Dzwoni do wybranej osoby i podaje się za pracownika instytucji zaufania np. banku, operatora komórkowego, itp.
Aby dodać rozmowie wiarygodności, zwykle pyta o imię i nazwisko rozmówcy, adres, PESEL i potwierdza tożsamość. Później dopytuje o bardziej poufne dane, np. pełne loginy, hasła (całe lub wybrane znaki), numery kart, kody weryfikacyjne do kart (CVV), właśnie otrzymane kody autoryzujące transakcje, itp.

• Wysyła wiadomość SMS lub email, zawierającą numer telefonu, pod którym odbiorca ma zaktualizować swoje dane.
Po połączeniu się z podanym numerem telefonu włącza się automat, który poprosi o podanie poufnych danych klienta.

Jak się bronić przed Vishingiem?

• Zachowaj zdrowy rozsądek. Traktuj z ostrożnością wszystkie telefony, emaile i SMS-y z prośbą o dane osobowe i poufne dane dotyczące Twojej osoby lub pieniędzy.
• Nie podawaj swoich danych, jeśli masz wątpliwości z kim rozmawiasz.
• Zanotuj imię i nazwisko rozmówcy. Zadzwoń do banku lub instytucji, za której pracownika się podaje i potwierdź jego tożsamości.
• Jeżeli zostałeś poproszony o dane, o które do tej pory bank nie pytał, zadzwoń do banku i sprawdź, czy pracownik ma prawo o nie prosić.
• Numery telefonów do ING Banku Śląskiego znajdziesz tutaj
• Nie korzystaj z numeru podanego przez osoby dzwoniące.
• W przypadku podejrzeń o wyłudzenie danych, powiadom bank i zgłoś sprawę na policji.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Ta strona używa plików cookie w celu zapewnienia najwyższej jakości usług. Dalsze korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie oraz akceptację Polityki Prywatności.
Jak używamy Ciasteczek   
AKCEPTUJĘ